Vem f*n kallar du flicka

Jag skulle kunna skriva en hel bok om saker jag irriterar mig på hos the avarage Småbarnsförälder, jag har ju förmånen att träffa denna typen av människa dagligen på jobbet. Många studieobjekt där, kan jag lova.
 
En av mina favoriter är de föräldrar som inte förstår hur jävla hårt de bankar in ohälsosamma och outvecklande könsroller i huvudet på ungarna. Klassisk scenario: Jag står och borstar Lucifer inför en ridtur, en mamma kommer in med sin 2-ish-åring vars kön är så j*vla uppenbart av kläderna att dömma att hen lika gärna kunde bära en tisha med texten "MÄNNISKOHANE/HONA" eller nåt på. Mamman blir helt till sig vid synen av en häst och nästan hoppar upp och ner av extas (ungen skiter långa längder i hästen och verkar mer intresserad av att jaga flugor med en pinne) "Tiiiiittaaa tittaaa!! Ser du hästen! Ser du gnägg-gnägg! Titta på hästen!".
Nu ser ungen hästen. Ja fint.
Nu ska Småbarnsmamma vara pedagogisk också.
"Titta den blir borstad av flickan! Flickan ska ut och rida på hästen! Då blir den glad."
 
Flickan? Flickan? Tack, inte nog med att du kommer och stör mig i mitt arbete utan att ens hälsa på eller tilltala mig, du ska förolämpa mig också. Senast jag tittade efter var jag en vuxen kvinna och det förmodar jag mig vara ett bra tag till. Inte för att det är något fel på att vara flicka, men det är man när man är typ 8 år gammal.
Varför är det så svårt för folk med ordet kvinna och att se på en ung tjej som just kvinna?
 
Samma småbarnsförälder kan utan problem vända sig om och se min kollega stå och jobba och säga nåt i stil med "Ser du vad han där gör?". Han. Inte pojken, mannen, gubben, killen etc, utan bara "han". Könsbestämt, ja, men "han" och "hon" är inte ord som laddats på samma sätt som "kvinna", "pojke", "tjej" etc.
 
Varför är det så svårt att se neutralt på människor av kvinnligt kön, och varför i helvete är det så viktigt för småbarn att veta vilket kön en främmande människa tillhör?
 
En annan sak som ibland händer på jobbet är att barn benämner mig med fel kön. Jag klär mig ofta i skjorta, arbetsbyxor, kängor och keps på jobbet och är dessutom ganska korthårig. Ovanpå det utför jag ofta tunga och skitiga sysslor. Summan av detta blir i mångas huvuden manligt.
"Vad gör han där?" frågar ett barn och pekar, varpå föräldern blir jättegenerad och rättar "Nej, HON! Det är en flicka där!"
Ja där var det ju igen, flicka. Mycket viktigt att jag är en flicka.
 
Jag kan förvisso tycka att det här hysteriska hen-andet och könsneutraliteten kan gå snäppet för långt hos vissa, men det är beklämmande att se hur många unga föräldrar det är som matar sina ungar med gammal förlegad sörja. Utan att ens förstå det själva, för så gjorde deras föräldrar, och säkert deras föräldrar. Låt ungar själva förstå det här med kön och skillnaderna däremellan när de är gamla nog, och innan dess kan väl människor bara få lov att vara människor?
 

Kommentarer:

1 Johanna:

skriven

Word!

2 Anonym:

skriven

Tänkte precis också skriva "Word!" så nu får jag hitta på något annat: Jag ser det framförallt som ett problem att människor har sådan rädsla för att det blir fel när de könsbestämmer andra men ändå inte funderar på att "hen" kanske är bra att använda då, när det liksom ändå inte spelar någon roll. Just i de tillfällena du beskriver spelar det ju faktiskt ingen roll huruvida du är "hon" eller "han", och ingen människa kan (om de nu inte rent ideologiskt avskyr "hen") bli irriterad på att nämnas som "hen" (eftersom det betyder "människa"). Det vore rätt bra om föräldrar till lärande barn fick lära sig "hen" som norm.

Angående att bli kallad "flicka/tjej" istället för "man/han" är givetvis också ett problem. Så fort det är honor (ursäkta djurkopplingen) som gör något blir denne amatör (a.k.a skolflicka a.k.a hobbyist) medan hanen är professionell (a.k.a vuxen och kan sin sak). HATAR!

Svar: Ja jag förstår inte varför inte könsneutralitet och hen-ordet är mer common practice än vad det är! Liksom VILL folk inte ha en bra och fin värld där man kan få gå igenom livet som man önskar utan att stöta på problem pga sin könsroll.
Pyrola

3 Lo(-co):

skriven

Precis. Så oerhört konservativt vårt samhälle börjar bli. Du-reformen togs väl emot, även om det givetvis var en svår omställning, just för att den suddade ut klasskillnaderna från vardagsspråket. Att hen, som inte bara suddar ut skillnaderna även förenklar språket, får sådant mothugg är fan så jävla konstigt. Visst, jag är medveten om att allt som förknippas med homosexualitet, feminism, aktivism, könstillhörigheter etc är sjukt provocerande för vissa parter, men med tanke på vad människor anser sig tycka (Sverige ska vara jämställt och demokratiskt) så är det oerhört underligt hur folk blir sådana motståndare.

En ytterligare sak som bevisar att vi går mot mer konservativ livssyn är SD i riksdagen. SD som ju är rasister, och därför även bryter mot Sveriges grundlagar, borde fan inte ens få uttrycka sig. När blev nationalism ett steg för välfärden?

Jaja, jag slutar aldrig att förvånas: idag hörde jag en man på radio säga att han var feminist i samma mening som han sa att han hade tänkt köpa sex av en 14-åring han hittade på nätet.

(btw, som du kanske förstod, var det jag som kommenterade ovan, glömde visst att skriva mitt namn).

Svar: Jag kan inte förstå hur typ the random svensk kan opponera sig mot en ord som Hen? Som, som du säger, förenklar vardagsspråket och är ett ganska extremt okränkande ord. Jag fick SD-reklam i brevinkastet idag. Mitt hem känns smutsigt och besudlat och hade jag varit hemma när skiten damp ner på hallgolvet så hade den skyldiga fått smaka vänsterfeministveganklasshatarantirasist-näve i nyllet!

Jag hörde det också! VAD VAR DEN KUKBÄRARENS PROBLEM!

Pyrola

Kommentera här: